Ny bok: Associationsrättens grunder

Studenter i rörelse i ljusgården i EC1, Ekonomihögskolan. Foto

Niklas Arvidsson och Johan Adestam har skrivit en bok som behandlar grundläggande frågor inom associationsrätten

Författare: Niklas Arvidsson & Johan Adestam
Publikationsår: 2022
Bokförlag: Studentlitteratur

Introduktion

En betydande del av näringslivet och civilsamhället bedrivs av och i olika slags associationer. Associationsrätt handlar om de regler som möjliggör och styr verksamheten i associationerna. Associationsrättens grunder ger en systematisk överblick över rättsområdet och dess centrala problem. Fokus ligger på allmänna bolags- och föreningsformer, men boken redogör även för regleringen av stiftelser. I boken diskuteras frågor om juridisk personlighet, ansvar för förpliktelser, beslutsfattande, företrädarskap, medlemsskydd, borgenärsskydd och redovisning och revision. Utöver detta behandlas vissa straffrättsliga regler av betydelse för bedrivande av verksamhet i företag och företagsbot som särskild sanktion. Boken placerar associationsrätten i en samhällelig kontext, bland annat mot bakgrund av de hållbarhetssträvanden som sker inom EU och internationellt.