Ny ACLU-doktorand

Foto på Jakob Hobér

Jakob Hobér blir ny ACLU-doktorand och kommer att forska om överlåtelse och pantsättning av fordringar.

Vi hälsar vår nye doktorand Jakob Hobér välkommen till Lund och till ACLU i samband med att han under september tillträder sin doktorandtjänst med placering på Institutionen för handelsrätt vid Ekonomihögskolan.

Jakob avlade juristexamen vid Lunds universitet 2016 och har därefter fullgjort tingstjänstgöring och arbetat på affärsjuridisk advokatbyrå med framförallt processföring.

Hans forskningsprojekt berör överlåtelse och pantsättning av fordringar. Projektet har till syfte att närmare analysera den så kallade invändningsrätten (gäldenärens möjligheter att rikta invändningar mot krav från borgenär) och frågor om legitimation (vem som har rätt att kräva betalning av gäldenären och till vem gäldenären kan betala med befriande verkan) - vid överlåtelse och pantsättning av fordringar. Inom ramen för projektet ska Jakob titta närmare på dessa inom fordringsrätten centrala och till stora delar outforskade koncept med ett särskilt fokus på vilken påverkan digitaliseringen och framväxten av elektroniska skuldebrev och annan finansiell teknik kan ha på dessa frågor.

Handledare för projektet är docent Niklas Arvidsson, Institutionen för handelsrätt vid Ekonomihögskolan och docent Patrik Lindskoug, Juridiska Fakulteten.

Jakobs projekt inom ramen för ACLU har möjliggjorts tack vare generösa anslag från Sparbanken Skåne och dess ägare Sparbanksstiftelsen Finn.